Δευτέρα, 16 Απριλίου 2012

Αφιέρωμα: Elizabeth Taylor


Πριν ξεκινήσουμε, να ευχηθώ σε όλους σας χρόνια πολλά, με υγεία και ό,τι άλλο επιθυμείτε για εσάς και τους δικούς σας. Στα του blog τώρα, πριν απο ένα μήνα περίπου ξεκίνησα 2 ψηφοφορίες για τα επόμενα δύο αφιερώματα σε γυναίκες ηθοποιούς. Η δεύτερη συνεχίζεται μέχρι τις 20 του μήνα. Η πρώτη έληξε την προηγούμενη βδομάδα και τα αποτελέσματα είχαν ως εξής: 1) Elizabeth Taylor 7 ψήφοι, 2) Bette Davis  6 ψήφοι, 3) Katharine Hepburn 4 ψήφοι, 4) Julie Andrews 3 ψήφοι, 5) Ingrid Bergman 2 ψήφοι και 6) Audrey Hepburn (έχω κάνει αφιέρωμα στην Audrey, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ) και Isabelle Adjani από μια ψήφο. Ευχαριστώ όσους ψηφίσατε. Η Elizabeth Taylor, είναι μια από τις πιο αναγνωρίσιμες ηθοποιούς στην ιστορία του κινηματογράφου. Μαζί με την Audrey Hepburn, ήταν κατά τη γνώμη μου τα πιο δυνατά νέα ονόματα των δεκαετιών '50 και '60. Πέρα από το ταλέντο της, ξεχώρισε για την ομορφιά της και ιδιαίτερα τα μάτια της. Χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση, ας περάσουμε στο κυρίως μέρος.

Η Elizabeth Rosemond Taylor γεννήθηκε στο Λονδίνο στις 27 Φεβρουαρίου του 1932. Οι γονείς της κατάγονταν από την Αμερική κι έτσι, είχε διπλή υπηκοότητα. Ο πατέρας της ήταν έμπορος έργων τέχνης και η μητέρας της πρώην ηθοποιός, με την καλλιτεχνική φλέβα της οικογενείας να μην αφήνει ανεπηρέαστη την μικρή Elizabeth, η οποία σε ηλικία 3 ετών ξεκίνησε μπαλέτο. Λίγο πριν την έναρξη του Β' Παγκοσμίου πολέμου, η οικογένεια αποφάσισε να επιστρέψει στην Αμερική και πιο συγκεκριμένα στο Los Angeles. Γνωστοί της μητέρας της την παρότρυναν να τη στείλει για δοκιμαστικό για την ταινία Gone With the Wind (1939), κάτι το οποίο απέρριπτε. Τελικά, οι δύο μεγάλες εταιρείες παραγωγής Universal και MGM ενδιαφέρθηκαν για την Taylor, με την πρώτη να καταφέρνει να κλείσει επταετές συμβόλαιο μαζί της. Έκανε το ντεμπούτο της το 1942 στην ταινία There's One Born Every Minute.  Ωστόσο, μετά την ταινία αυτή και σε λιγότερο από ένα χρόνο, το συμβόλαιό της με τη Universal λύθηκε για άγνωστους λόγους.


Η γνωριμία του πατέρα της με έναν εκ των παραγωγών της MGM της εξασφάλισε ένα πολυετές συμβόλαιο με την εταιρεία και αναγνωρισιμότητα μέσω των ρόλων που υποδύθηκε (Lassie Come Home (1943), National Velvet (1944), Courage of Lassie (1946)). Ήταν από τα πιο γνωστά παιδιά-ηθοποιούς εκείνης της εποχής. Ωστόσο, η ίδια είχε κουραστεί και ήθελε να σταματήσει, προκειμένου να ζήσει όπως τα παιδιά της ηλικίας της. Η μητέρα της την πίεζε και την καθοδηγούσε αυστηρά, ενώ εξ' αιτίας της ενασχόλησής της με την ηθοποία, η μόρφωσή της ήταν φτωχή. Οι κριτικοί έβλεπαν στο πρόσωπό της μια μελλοντική πρωταγωνίστρια. Έχοντας φθάσει στην εφηβεία και την ενηλικίωση, ήταν η ώρα για στροφή σε πιο ώριμους ρόλους. Ο πρώτος της επιτυχημένος ρόλος ήταν στο πλευρό του Spencer Tracy στην ταινία Father of the Bride (1950). Η επόμενη ταινία ήταν εκείνη που θα την καθιέρωνε. Την αμέσως επόμενη χρονιά, συμπρωταγωνίστησε με τον Montgomery Clift στην ταινία  A Place in the Sun (1951), για την οποία απέσπασε εξαιρετικές κριτικές. Τα επόμενα 5 χρόνια, παρά την επιθυμία της να πρωταγωνιστήσει σε κάποιες ταινίες δικής της επιλογής, η MGM την ανάγκασε να πρωταγωνιστήσει σε κάποιες άλλες. Το 1956 υποδύθηκε έναν από τους πιο ουσιαστικούς της ρόλους στην ταινία  Giant, με συμπρωταγωνιστές τους Rock Hudson και James Dean (στην τελευταία του ταινία). Τα επόμενα 4 χρόνια συμμετείχε σε ισάριθμες ταινίες, κερδίζοντας ισάριθμες υποψηφιότητες για Όσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου: Raintree County (1957) με συμπρωταγωνιστή και πάλι τον  Montgomery Clift,  Cat on a Hot Tin Roof (1958) με συμπρωταγωνιστή τον Paul NewmanSuddenly, Last Summer (1959) με συμπρωταγωνίστρια την Katharine Hepburn και  BUtterfield 8 (1960) με συμπρωταγωνιστή τον τότε σύζυγό της Eddie Fisher. Η ερμηνεία της στην τελευταία της απέφερε και το χρυσό αγαλματίδιο.

Μπαίνοντας, λοιπόν, στη δεκαετία του '60 ήταν ένα από τα πιο καυτά ονόματα στο Hollywood. Τα χρόνια 1960 έως 1963 ήταν μια αρκετά σημαντική περίοδος για εκείνη, καθώς έγινε η πιο ακριβοπληρωμένη ηθοποιός για την συμμετοχή της στην ταινία Cleopatra (1963), όπου γνωρίστηκε και συμπρωταγωνίστησε για πρώτη φορά (από τις συνολικά 11) με έναν από τους μεγαλύτερους έρωτες της ζωής της, τον Richard Burton. Η ταινία αυτή ήταν και είναι μέχρι σήμερα η πιο ακριβοπληρωμένη παραγωγή. Το 1965 το ανδρόγυνο πλεόν θα συμπρωταγωνιστήσει στην ταινία The Sandpiper, για να ακολουθήσουν οι ταινίες  Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966) (ο καλύτερος ρόλος της Taylor κατά τη γνώμη μου) και  The Taming of the Shrew (1967). Οι κοινές τους ταινίες απέφεραν κέρδη 200 εκατομμυρίων δολαρίων στα ταμεία. Από το σημείο εκείνο και μετά, οι ταινίες της δεν είχαν την ίδια απήχηση και επιτυχία με τις προηγούμενες. Αυτό δεν σημαίνει ότι η Taylor σταμάτησε να δουλεύει. Αντίθετα, συμμετείχε σε αρκετές ακόμη ταινίες με γνωστούς  συμπρωταγωνιστές (Marlon Brando, Mia Farrow, Warren Beatty), ενώ εργάστηκε στην τηλεόραση και το θέατρο. 

Όσον αφορά την προσωπική της ζωή, περιελάμβανε 7 γάμους: Conrad Hilton Jr. (6 May 1950 - 1 February 1951) (διαζύγιο), Michael Wilding (21 February 1952 - 30 January 1957) (διαζύγιο), Michael Todd (2 February 1957 - 22 March 1958) (πέθανε ο Todd), Eddie Fisher (12 May 1959 - 6 March 1964)  (διαζύγιο), Richard Burton (15 March 1964 - 26 June 1974) και (10 October 1975 - 1 August 1976) (διαζύγιο και στις δύο περιπτώσεις), John Warner (4 December 1976 - 7 November 1982) και Larry Fortensky (6 October 1991 - 31 October 1996) (διαζύγιο). Απέκτησε 4 παιδιά: 2 με τον Wilding, 1 με τον Todd και 1 με τον Burton. Η ίδια είχε δηλώσει ότι 3 ήταν οι μεγάλοι της έρωτες: ο Michael Todd, o Richard Burton και τα κοσμήματα. Σε ηλικία 27 ετών, είχε ασπαστεί τον Ιουδαϊσμό και ήταν αρκετά ενεργή, με πολλές ενέργειες για την στήριξή του παγκοσμίως. Ήταν ακόμη ένθερμη υποστηρίκτρια της καμπάνιας ενημέρωσης και πρόληψης για τον ιό HIV και το AIDS, με σημαντικό φιλανθρωπικό έργο.  Όλες οι ταινίες και η εξωτερική δράση της επιδρούσαν άσχημα στην υγεία της επί χρόνια. Είχε προβλήματα με το βάρος της και είχε νοσηλευτεί αρκετές φορές, έχοντας υποβληθεί σε αρκετές επεμβάσεις. Τα τελευταία χρόνια της ζωής της ταλαιπωρούταν από προβλήματα στην καρδιά της και στις 23 Μαρτίου 2011 πέθανε από καρδιακή ανεπάρκεια.


Ταινίες

Father of the Bride (1950) (poster - trailer - wiki) Ο Stanley Banks είναι ένας επιτυχημένος δικηγόρος. Όταν μια μέρα γυρίσει από το γραφείο του, θα βρει την 20χρονη κόρη του Kay χαρούμενη και αρραβωνιασμένη. Παρά τις αρχικές ανησυχίες του, σιγά σιγά θα αρχίσουν οι προετοιμασίες του γάμου, χωρίς όμως να μπορεί να υπολογίσει τις δυσκολίες και τις κωμικές καταστάσεις που θα ακολουθήσουν. 

A Place in the Sun (1951) (poster - trailer - wiki) O νεαρός και φτωχός George Eastman πιάνει δουλειά στο εργοστάσιο ενός πλούσιου θείου του. Μέσα από την εργασία του και την συναναστροφή του με την "υψηλή" κοινωνία, θα γνωρίσει δύο κοπέλες: την εργαζόμενη στο εργοστάσιο Alice και την πλούσια Angela. Θα ερωτευτεί αρχικά την πρώτη, ωστόσο θα την ξεχάσει για τη δεύτερη. Τι κατάληξη θα έχει αυτό το ερωτικό τρίγωνο;

Giant (1956) (poster - trailer - wiki) O Bick Benedict ταξιδεύει στο Maryland, για να αγοράσει ένα άλογο. Εκεί θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί τη Leslie. Θα παντρευτούν και θα γυρίσουν στο ράντσο του στο Texas. Η ταινία διηγείται την ιστορία της οικογένειάς τους και την αντιπαλότητά τους με τον Jett Rink, cowboy και μετέπειτα πετρελαιοπαραγωγού.

Raintree County (1957)  (poster - trailer - wiki) Ο ιδεαλιστής John Wickliff Shawnessy φεύγει από την αγαπημένη του Nell και μπλέκει σε μια παθιασμένη σχέση με την πλούσια Susanna, η οποία τον εξαπατά, ώστε να την παντρευτεί. Ότανο John ανακαλύψει ένα σκοτεινό μυστικό που του κρύβει, εκείνη θα τρελαθεί και θα φύγει με το γιο τους στο Νότο κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου πολέμου. Μην έχοντας άλλη επιλογή, ο John θα καταταγεί στον στρατό των Βορείων, προκειμένου να μπορέσει να την ακολουθήσει.

Cat on a Hot Tin Roof (1958) (poster - trailer - wiki) O Big Daddy Pollitt είναι ένας πλούσιος μεγαλοκτηματίας φυτειών. Έχει δύο γιους: τον Gooper, παντρεμένο με πολλά παιδιά και τον Brick, ο οποίος είναι ο αγαπημένος του γιος, είναι επίσης παντρεμένος με τη γοητευτική Maggie και είναι αλκοολικός. Οι σχέσεις και με τους δύο δεν είναι οι καλύτερες. Ο Big Daddy αργοπεθαίνει από καρκίνο, χωρίς να το γνωρίζει και προσπαθεί να συμφιλιωθεί με τον Brick. Παράλληλα, οι δύο νύφες προσπαθούν να εξασφαλίσουν το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας το πεθερού τους. Πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα σε αυτό το δυνατό οικεγενειακό δράμα;

Suddenly, Last Summer (1959) (poster - trailer - wiki) Ο μοναχογιός της πλούσιας χήρας Violet Venable πεθαίνει, κατά τη διάρκεια των διακοπών του με την ξαδέρφη του Catherine. Αυτά που είδε η Catherine ήταν τόσο τρομερά, που την τρέλαναν. Προκειμένου να προστατέψει την μνήμη του γιου της και την αλήθεια, η Violet αποφασίζει να προσλάβει γιατρό, ώστε να κάνει λοβοτομή στην Catherine. Θα μπορέσει η  τελευταία να αποκαλύψει την αλήθεια;

BUtterfield 8 (1960) (poster - trailer - wiki) Η ιστορία της όμορφης Gloria Wandrous, η οποία δουλεύει σαν μοντέλο, σαν call girl και προσελκύει τους άντρες. Πώς η μέχρι τώρα ζωή της θα την κάνει να αναθεωρήσει και να αλλάξει;

Cleopatra (1963) (poster - trailer - wiki) Η ιστορία της Κλεοπάτρας, της πιο γνωστής βασίλισσας της Αιγύπτου, από την άνοδό της, τη σχέση της με τον Μάρκο Αντώνιο και την πτώση της.

Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966) (poster - trailer - wiki) Ο George και η Martha είναι ένα μεσήλικο ζευγάρι. Βρίσκονται συνεχώς σε διαμάχη, με έντονους καυγάδες και σκληρά λόγια. Όλα αυτά ενισχύονται από το αλκοόλ. Όταν θα προσκαλέσουν ένα νεαρό ζευγάρι να περάσει ένα βράδυ μαζί τους, θα προσπαθήσουν για άλλη μια φορά να πληγώσουν και προσβάλλουν ο ένας τον άλλο χρησιμοποιώντας τους. Είναι τόσο μεγάλο το μίσος τους τελικά ή εξαρτώνται ο ένας από τον άλλο;

The Taming of the Shrew (1967) (poster - trailer - wiki) O Baptista έχει δύο κόρες: την Katharina, η οποία είναι κακομαθημένη και σκύλα και την Bianca, η οποία είναι η μικρότερη. Αποφασίζει ότι δεν πρόκειται να παντρευτεί η Bianca, αν δεν παντρέψει η αδερφή της πρώτα. Στην πόλη τους καταφθάνει ο τυχοδιώκτης Petruchio, ο οποίος ψάχνει για μια πλούσια νύφη. Θα βάλει στο μάτι την Katharina. To κυνήγι και οι καταστάσεις που θα ακολουθήσουν είναι ξεκαρδιστικά.


Οι παραπάνω ταινίες είναι κατά τη γνώμη μου οι πιο σημαντικές, αυτές που ξεχώρισαν από όσες πρωταγωνίστησε ή συμμετείχε η Elizabeth Taylor. Κέρδισε 2 φορές το Όσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου για τις ταινίες  BUtterfield 8 (1960) και  Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966), ενώ προτάθηκε άλλες 3 γι' αυτό για τις ταινίες:
- Raintree County (1957)  (το βραβείο κέρδισε η Joanne Woodward για την ταινία The Three Faces of Eve)  
- Cat on a Hot Tin Roof (1958) (το βραβείο κέρδισε η Susan Hayward για την ταινία I Want to Live!)  
- Suddenly, Last Summer (1959) (το βραβείο κέρδισε η Simone Signoret για την ταινία Room at the Top)  
Πέρα από αυτά, κέρδισε άλλα 41 βραβεία και προτάθηκε για άλλα 16. Η παρουσία της σε λίστες του έγγραφου και ηλεκτρονικού τύπου για καλύτερες ή ομορφότερες ηθοποιούς ήταν, είναι και (πιστεύω ότι) θα συνεχίσει να είναι μόνιμη. Όλα αυτά οδηγούν στο εξής απλό και προφανές συμπέρασμα: αυτή η πραγματικά όμορφη γυναίκα, με τον έντονο χαρακτήρα, το μεγάλο της ταλέντο και  την πολυτάραχη και φανταχτερή ζωή της δικαίως συμπεριλαμβάνεται στις μεγαλύτερες και καλύτερες ηθοποιούς που έχει αναδείξει ποτέ ο κινηματογράφος. Η δουλειά της και η εμφάνισή της αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση και έμπνευση για νεαρές ηθοποιούς και το όνομά της θα συνεχίζει να ζει, όσο εξακολουθούν να γυρίζονται ταινίες.

Υ.Γ.1 Μερικά ακόμη ενδιαφέροντα στοιχεία:
- Από το 1957 έως το 1960 προτάθηκε 4 συνεχόμενες φορές για Όσκαρ. Μοιράζεται αυτό το κατόρθωμα με τους Jennifer Jones (1943-1946), Thelma Ritter (1950-1953), Marlon Brando (1951-1954) και Al Pacino (1972-1975)
- Είχε δηλώσει για τη γνωριμία της με τον Burton: Richard came on the set and sort of sidled over to me and said: "Has anybody ever told you that you're a very pretty girl?" 'I thought, Oy gevalt, the great lover, the great wit, the great Welsh intellectual, and he comes out with a corny line like that! But then I noticed his hands were shaking as if he had Saturday night palsy. He had the worst hangover I'd ever seen. And he was obviously terrified of me. I just took pity on him. I realized he really was human. That was the beginning of our affair.
- Επιδίωξε να πάρει το ρόλο της Eliza Dolittle στην ταινία My Fair Lady (1964), τον οποίο πήρε τελικά η Audrey Hepburn.
- Ήταν πολύ καλοί φίλοι με τον Michael Jackson.

Υ.Γ.2 Μερικές από τις καλύτερες ατάκες της:
- Success is a great deodorant. It takes away all your past smells.
- One problem with people who have no vices is that they're pretty sure to have some annoying virtues.
- You find out who your real friends are when you're involved in a scandal.
- Some of my best leading men have been dogs and horses.
- Acting is, to me now, artificial. Seeing people suffer is real. It couldn't be more real. Some people don't like to look at it in the face because it's painful. But if nobody does, then nothing gets done.
- I believe in mind over matter and doing anything you set your mind on.
- I, along with the critics, have never taken myself very seriously.
- My mother says I didn't open my eyes for eight days after I was born, but when I did, the first thing I saw was an engagement ring. I was hooked.
- I don't pretend to be an ordinary housewife.

Υ.Γ.3 Αν είστε fan της Elizabeth Taylor, δοκιμάστε να απαντήσετε τις ερωτήσεις σε αυτά τα quiz: Quiz 1 Quiz 2 Quiz 3








(το αφιέρωμα έχει και συνέχεια, την οποία δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρω)


2 σχόλια:

  1. Εξαιρετικό αφιέρωμα με πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες και ωραία δομή!!! Αν και θεωρώ ότι ο ρόλος της ως Κλεοπάτρα είναι ο πιο χαρακτηριστικός της, τη λάτρεψα ως Martha στο "Who's afraid of Virginia Woolf?" και νομίζω ότι ήταν μία από τις καλύτερες "στρίγγλες" στο "The taming of the Shrew" του Franco Zeffirelli. Η σχέση της με τον Richard Burton ήταν καθοριστική τόσο για την προσωπική της ζωή, όσο και για την επαγγελματική της, καθώς πιστεύω ότι δεν μπόρεσε να βρει σε άλλον συμπρωταγωνιστή τη χημεία που είχαν οι δυο τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Σίγουρα η Κλεοπάτρα είναι ο πιο χαρακτηριστικός της ρόλος, αλλά όχι ο καλύτερος (γνώμη μου φυσικά). Ως Martha απλά έδωσε ρεσιτάλ και ως στρίγγλα ήταν απολαυστική. Ο Burton ήταν ίσως ο σημαντικότερος άντρας στη ζωή της και η χημεία τους μοναδική. Όσον αφορά τους συμπρωταγωνιστές της, πέρα από τον Burton, λάτρευε τον Montgomery Clift, για τον οποίο είχε δηλώσει: "The most gorgeous thing in the world and easily one of the best actors" και "Monty was the most emotional actor I have ever worked with. And it is contagious"

    ΑπάντησηΔιαγραφή